סדק בשן לעומת סדק בשורש

יש להבדיל בין שני סוגי סדקים המופיעים לעיתים בשיניים:

  • סדק בכותרת השן
  • סדק אורכי בשורש

סדק בכותרת השן מתפתח בדרך כלל כתוצאה מכוחות הלעיסה וכוחות לחיצת שיניים לא מודעת המתרחשת בלילה. וכך פונים רפואת שיניים דחופה למקרים מידיים לבעיות בשיניים.
רוב הסדקים בכותרת השן מופיעים בשיניים אשר הכותרת שלהם נחלשה עקב עששת וסתימות גדולות שבוצעו בשן. במצב זה החלקים הנותרים של כותרת השן מוחלשים ועלולים להיסדק גם מכוחות קטנים יחסית. למרות האמור, סדקים וכותרת עלולים להופיע גם בשיניים שלמות וזאת כתוצאה מכוחות לעיסה חזקים או מכוחות של לחיצת שיניים בלילה .
כאשר מופיע סדק בכותרת של השן שבה המוך חיי התופעה העיקרית היא כאב חד המופיע בלעיסה על השן, כאב שמכריח את המטופל לא "לדרוך" על שן זאת. המטופל וגם רופא השיניים עלולים להתקשות לאתר את השן שבה מדובר מפניי שכאב שמקורו במוך השן עלול להקרין לשן אחרת באותו צד של הפה: סדק בכותרת של שן (מה זה מבנה לשן) עליונה עלול לגרום לכאב שהמתרפא מרגיש בשן תחתונה ולהפך. הכאב אינו חוצה לצד השני של הפה.
ללא טיפול יש לסדקים כאלה נתייה להתקדם בהדרגה ולהביא לדלקת המוך השן ואפילו לנמק של המוך (האחרון מתבטא בהפסקת הכאב החד בלעיסה).
טיפולי שורש בשני הכאבים החדים בלעיסה יעלמו מייד בכך הימנע גם המצב שהסדק התקדם עד כדי שבר של השן. שן כזאת זקוקה לאחר הטיפול לכתר שיחבוק את חלקי השן וימנע התקדמות בסדק לשבר של השן.

חשוב: לא ניתן לאתר סדר כזה בצילום רנטגן אם יבוצע.

סדק בשן | סדק בשורש

סדק או שבר אנכי בשורש מופיע בדרך כלל בשיניים שעברו טיפול שורש והוא שונה לגמרי באופיו ובטיפול הנדרש בהשוואה לסדקים בכותרת השן.
סדק או שבר לאורך השורש קל לזיהוי בשלבים מאותרים כאשר נגרם כבר נזק גדול לשן ונזק גבול לעצם שסביב השורש.
בשלבים המוקדמים סדק אנכי בשורש הוא קשה לזיהוי ואינו נראה בצילום רנטגן רגיל.
גם בצילום רנטגן תלת מימדי (CBCT) לא ניתן לראות את הסדק עצמו בשלבים המוקדמים להתפתחותו, וזאת מפני שעובי הסדק הוא קטן מיכולת ההפרדה של צילום הרנטגן התלת מימדי.
עם זאת ניתן לאבחן סדק אנכי בשורש בשלבים המוקדמים בעזרת בדיקת כיסי חניכיים קפדנית, וכן על פי ספיגת עצם אופינית לאורך הסדק, שאותה ניתן לראות בצילום רנטגן תלת מימדי. כאשר לא מזהים את הסדר האנכי בזמן, חיידקים המאכלסים את הסדק גורמים לדלקת ולספיגת עצם לאורך הסדק.
הטיפול בסדק אנכי בשורש הוא עקירת השן. לא ניתן לבצע כל טיפול אחר. עם זאת אם הסדק מאובחן בשלבים מוקדמים והשן נעקרת ניתן למנוע נזק גדול לעצם שסביב השן.
כאשר לא מאבחנים הסדק והרס העצם ממשיכים עד אשר הוא נראה בבירור בצילום רנטגן רגיל, עלול להיגרם נזק משמעותי לעצם התומכת בשן הפגועה.

מאמרים נוספים
צילום רנטגן שיניים
האם טיפול שורש מחייב תהליך של שיקום השן?

טיפול שורש הוא תהליך שיורד לחלקים הנסתרים והעמוקים ביותר של השן עד קצה תעלות השורש של השן, ומשום כך ניתן להניח שטיפול כזה יכול לייצר השפעה מהותית על בריאותה הכוללת של השן…

צילומי רנטגן שיניים
תפקידו של צילום שיניים בטיפולי שורש

צילום שיניים הוא רכיב בלתי נפרד ממרבית טיפולי השיניים, והסיבה לכך היא שבכל טיפולי השיניים הללו, ישנו צורך לבחון את החלק הפנימי של השן, פעולה שלא ניתנת לביצוע על ידי מבט מבחוץ…

טיפול שורש אצל ילדים - פרופ צבי מצגר
טיפול שורש בילדים

טיפול שורש נדרש כאשר נוצר זיהום בחלל הפנימי של השן, וכאשר זיהום זה חודר אל תוך מעבה השן ועובר את רכיב הדנטין עד לפגיעה ברקמות שורש השן. מטרת הטיפול היא לסלק את הזיהום/ העששת מפנים השן…

לשליחת הודעה
דילוג לתוכן